Artikel


Strategi Pemasaran Jenama Besar Memanipulasi Pembeli (Bahagian 2)

strategi jenama besar memanipulasi pembeli

Artikel kali ini pula akan membawa kita melihat bagaimana jenama besar mensasarkan bayi, dan kanak-kanak dalam strategi pemasaran mereka.

Mengapa bayi dan kanak-kanak? Ini kerana kajian oleh Wright Institute, California menunjukkan pada umur 36 bulan, seorang bayi pada puratanya boleh mengenalpasti 100 jenis logo/jenama.

Dan tinjauan oleh SIS International Research, New York ke atas 2,035 responden (remaja dan orang dewasa) pula mendapati 53% daripada orang dewasa, dan 56% dari golongan remaja boleh mengingati jenama yang digunakan semasa mereka kecil.

Terutama yang berkaitan dengan produk makanan, minuman, penjagaan kesihatan dan barangan rumah.

Kesetiaan Pada Jenama

Kerana itulah jenama besar masih menyasarkan bayi dan kanak-kanak ini walaupun golongan ini tidak mempunyai kuasa membeli, dan objektif utama mereka adalah untuk membina kesetiaan dalam diri kita pada jenama mereka untuk sepanjang hayat.

Contoh terbaik adalah produk Milo. Majoriti dari kita pernah minum minuman Milo sewaktu kecil dan sehingga dewasa, kita masih memesan Milo kosong di kedai mamak. Malah apabila kita mempunyai keluarga, bukankah ‘tradisi minum Milo’ ini kita perturunkan pada anak-anak kita?

spongebob

Mengapa bukan Ovaltine atau Vico?
Di dalam satu kajian, kanak-kanak di bawah umur 3 tahun didapati mengenali jenama seperti Pokemon, Donald Duck, Spider Man dan SpongeBob lebih daripada mereka mengenali jenis-jenis haiwan yang dijadikan watak dalam jenama tersebut, seperti dinasor (Pokemon), itik (Donald Duck), ketam dan sotong (SpongeBob).

Malah kajian turut mendapati antara perkataan awal yang dipelajari oleh bayi, selain perkataan ibu/mama/ummi, adalah perkataan McDonald’s.

Walaupun bayi masih tidak boleh menyebutnya tetapi mereka dapat mengingati logo McDonald’s dengan warnanya yang merah dan kuning tersebut.

Dan apabila si ayah singgah di McDonald’s, mereka akan dapat mengecam dan menunjukkan reaksi apabila terlihat logo tersebut walaupun dari dalam kereta.

Suasana gembira dan meyeronokkan apabila makan di Mcdonald’s akan menguatkan lagi ingatan mereka pada logo McDonald’s. Di mana mereka akan mengaitkan McDonald’s dengan ganjaran emosi (anda gembira apabila menikmati McDonald’s).

Ini ditambah lagi dengan rasa dan bau makanan McDonald’s yang turut akan menguatkan ingatan mereka pada jenama tersebut.

Pengiklanan Media

Sebab utama yang membuatkan bayi seawal 18 bulan mengenali jenama seperti McDonalds, KFC dan Upin & Ipin bagi kita di Malaysia, adalah kerana kebanyakan media (bercetak atau elektronik) dipenuhi dengan iklan-iklan jenama tersebut, dan bayi turut terdedah pada iklan ini setiap hari.

upin dan ipin

Malah apabila bayi sudah mampu bercakap, mereka akan berupaya menyebut slogan jenama tersebut yang didengari dari iklan.

Ini dibuktikan dalam satu kajian ke atas bayi-bayi di Amerika Syarikat di mana ada bayi berumur 23 bulan yang mengulangi dan menyebut slogan “Coke is it”, dan bayi kedua pula menyebut slogan “Diet Pepsi, one less calorie” apabila ditunjukkan botol bir.

Proses ini akan berterusan dan apabila mencapai umur tujuh tahun, seorang kanak-kanak akan mampu menyebut sekitar 200 jenama. Dan berdasarkan kajian oleh Nickelodeon, apabila berumur 10 tahun, jumlah ini akan menjadi antara 300 hingga 400 jenama.

Psikologi Lobak Merah McD

Kajian lanjut oleh Yale University mendapati pada peringkat umur ini antara 7-10 tahun, kanak-kanak bukan sahaja mempelajari jenama-jenama produk. Tetapi mereka telah mula membina kecenderungan untuk memilih jenama-jenama yang mereka kenali.

Dalam kajian tersebut, 63 kanak-kanak tadika diminta untuk rasa dua versi makanan yang mengandungi makanan yang sama iaitu burger, nuget ayam, kentang goreng, Milo dan lobak merah.

LEGO logo

Makanan versi pertama dibungkus dalam bungkusan biasa. Manakala makanan versi kedua dibungkus dengan bungkusan McDonald’s. Hasilnya, kanak-kanak tersebut menyatakan makanan yang di dalam bungkusan McDonald’s lebih sedap, dan apa yang lebih menarik di sini ialah McDonald’s tidak pernah menjual lobak merah.

Namun, strategi ini tidak terhad digunakan oleh syarikat makanan dan minuman. Percayakah anda jika dikatakan syarikat gas dan pengeluar kereta turut menyasarkan kanak-kanak dalam strategi pemasaran mereka?

Jika anda pernah bermain permainan LEGO, anda tentu ingat permainan stesen minyak yang terdapat jenama Shell. Ini kerana syarikat Shell mempunyai kerjasama jangka panjang dengan LEGO, yang membolehkan mereka meletakkan jenama Shell pada permainan LEGO.

Syarikat minyak BP pula menerbitkan iklan animasi yang menunjukkan seorang kanak-kanak membawa kenderaan BP berhenti mengisi minyak di stesen minyak BP dilatari jingle (lagu iklan) yang menarik.

Dari Angan-angan Kini Pemilik Volkswagen

Manakala pengeluar kereta sport Porsche menayangkan iklan yang menunjukkan seorang kanak-kanak sedang berangan-angan di dalam kelas. Di dalam angan-angannya, kanak-kanak tersebut berada di ruang pameran kereta Porsche bertanyakan mengenai model Porsche 911 kepada seorang jurujual.

dari angan-angan

Kemudian kanak-kanak tersebut meminta kad bisnes jurujual tersebut sambil berkata “Saya akan datang lagi dalam tempoh 20 tahun lagi” diikuti dengan suara latar,
“Terdapat sesuatu yang menarik tentang Porsche. Terdapat saat di mana anda menginginkannya dan terdapat saat di mana anda berjaya memilikinya untuk kali pertama. Dan bagi mereka yang benar-benar inginkannya, mereka sanggup menunggu untuk memilikinya walaupun selama sedekad lebih.”
Pengeluar kereta Audi pula mengeluarkan patung teddy bear serta Rob the Gecko, patung berdasarkan sebuah kartun cicak. Manakala Nissan menaja program sukan remaja, American Youth Soccer Organization.

Jenama Starbucks dan Apple juga tidak terkecuali. Starbucks, yang majoriti penggunanya adalah golongan dewasa, telah memperkenalkan menu khas untuk kanak-kanak seperti Caramel Apple Spice, Cold Apple Juice dan Flavored Steamed Milk
.
Menurut jurucakap Starbuck, “Kita perlu realistik mengenai siapa yang datang ke kedai kita. Sekiranya ada kanak-kanak yang datang maka kita perlu mempunyai menu yang bersesuaian dengan mereka.”

Apple pula diibaratkan telah menjadikan pusat jualannya seolah-olah pusat jagaan kanak-kanak antarabangsa, dengan menawarkan pelbagai permainan yang mesra-bayi seperti Baby Fun!, Peek-A-Boo dan Pocket Zoo yang boleh dimainkan dengan iPad dan juga iPod Touch.

Dari iPod Touch Kepada Macbook dan iMac

Malah pada tahun 2010, akhbar New York Times melaporkan bahawa Apple merupakan jenama kegemaran di kalangan kanak-kanak. Apple turut melancarkan kempen Back To School, di mana dengan setiap pembelian komputer bimbitnya, ibu bapa akan mendapat iPod Touch percuma.

iPod touch untuk kanak-kanak

Dengan strategi ini, Apple mengharapkan ibu bapa akan memberikan iPod tersebut kepada anak-anak mereka dan apabila kanak-kanak ini telah ‘ketagih’ dengan permainan-permainan di dalam iPod tersebut, mereka akan meminta untuk dibelikan komputer Apple pula.

(Dipetik dari http://www.majalahniaga.com/strategi-pemasaran-jenama-besar-memanipulasi-pembeli-bahagian-2.html)

Strategi Pemasaran Jenama Besar Memanipulasi Pembeli

Apabila memperkatakan mengenai pemasaran, saya pasti ramai pembaca yang sedia maklum tentang topik ini. Malah bahan-bahan bacaan yang membincangkan mengenai topik pemasaran terdapat banyak dalam pasaran.

Bagi mereka yang terlibat dalam bidang perniagaan, pemasaran merupakan salah satu aspek penting yang sangat diambil berat kerana hanya dengan pemasaran, kewujudan sesuatu perniagaan itu akan disedari oleh pasaran.
 

Bagi kebanyakan perniagaan, pemasaran kebiasaannya bermula dengan pengiklanan sama ada di media cetak atau media elektronik, penyebaran risalah atau brosur, pengiklanan di internet dan sebagainya.

Tetapi bagi jenama-jenama besar, strategi pemasaran mereka bermula awal sebelum itu lagi dan strategi pemasaran tersebut lebih kompleks berbanding strategi pemasaran jenama-jenama biasa.

Bagi manfaat para pembaca, artikel bersiri ini akan mendedahkan strategi-strategi tersebut, yang telah dikaji oleh pakar-pakar pemasaran di Barat,  yang digunakan untuk memanipulasi minda kita serta memujuk kita untuk membeli jenama-jenama tersebut.

Bermula Sejak Kita Berada di Dalam Kandungan Ibu
Ramai yang tahu, bayi yang masih berada di dalam kandungan ibu mampu mendengar suara si ibu serta bunyi-bunyi dalaman badan yang lain seperti degupan jantung si ibu.
 

Kajian menunjukkan, bayi di dalam kandungan juga mampu mendengar bunyi-bunyi dari luar kandugan dengan jelas dan bunyi seperti muzik mampu membentuk citarasa mereka apabila dewasa kelak.

Menurut pengkaji di Universiti Helsinki, Finland, muzik mempengaruhi memori bayi di dalam kandungan. Apabila si ibu kerap mendengar sesuatu muzik yang sama, bayi di dalam kandungannya akan belajar mengenali irama muzik tersebut dan cenderung menyukainya berbanding irama muzik yang lain (mungkin kerana sebab ini saya masih gemar mendengar muzik dari zaman grup D’lloyd dan Sweet Charity).

Pengkaji dari Universiti Queen di Belfast pula mendapati bayi yang baru dua hingga empat hari dilahirkan menunjukkan kecenderungan menyukai muzik yang kerap didengari oleh ibu mereka. Bayi-bayi tersebut didapati lebih menumpukan perhatian, kurang meragam, lebih tenang dan degupan jantung mereka juga menjadi perlahan.

Dengan erti kata kata lain, sebaik sahaja kita dilahirkan, secara biologinya kita telah ‘diprogramkan’ untuk menyukai bunyi dan muzik tertentu.

Sebuah pusat membeli terkemuka di Asia (yang dirahsiakan namanya oleh para pengkaji) menghasilkan strategi pemasaran berdasarkan fakta ini di mana mereka menyasarkan golongan ibu mengandung melalui kaedah pemasaran yang menggabungkan muzik dan juga bau-bauan (kajian juga menunjukkan bauan yang sering kita bau ketika membesar mampu mempengaruhi emosi).

Golongan ibu mengandung dipilih kerana di saat ini wanita akan mengalami perubahan hormon dan ini akan mempengaruhi emosi mereka yang sedang berada dalam keadaan gementar untuk menunggu saat melahirkan bayi. Dalam keadaan ini, ibu mengandung secara amnya mudah dipengaruhi.

Bagaimana pusat membeli belah tersebut melakukannya ? Pertama, mereka menyembur bau bedak bayi Johnson & Johnson di bahagian pakaian. Kemudian wangian ceri pula disembur di bahagian produk makanan dan minuman.

Kemudian, lagu-lagu  dari zaman wanita-wanita tersebut dilahirkan dan membesar dimainkan bagi mencetuskan memori positif dari zaman kanak-kanak mereka.

Hasilnya? Jualan di pusat membeli belah tersebut daripada kalangan ibu-ibu mengandung meningkat.

Pengaruh makanan
Satu lagi kajian yang dijalankan oleh Royal Veterinary College di London mendapati apa yang dimakan oleh ibu mengandung juga akan mempengaruhi corak pemakanan bayi apabila lahir.
 

Ini diperkuatkan lagi oleh hasil kajian Harvard Medicine School yang mendapati ibu-ibu yang mencapai berat badan yang berlebihan  semasa mengandung akan menyebabkan anak-anak mereka mengalami berat badan berlebihan sewaktu mereka membesar nanti.

Berdasarkan hasil kajian ini, Kopiko, jenama gula-gula terkenal di Filipina, telah mengedarkan gula-gula percuma di hospital-hospital untuk diberi pada ibu-ibu mengandung di wad-wad bersalin, dan juga yang datang mendapatkan pemeriksaan.

Hasilnya, tidak berapa lama selepas itu produk Kopiko yang seterusnya dilancarkan mendapat sambutan yang mengalakkan dari kalangan kanak-kanak yang lahir selepas strategi pemasaran itu dilaksanakan. Ibu dan kanak-kanak yang ditemubual mengatakan rasa gula-gula tersebut membangkitkan rasa nostalgia mereka.

Malah terdapat beberapa ibu yang mengakui memberikan bayi mereka rasa Kopiko untuk apabila bayi mereka meragam. Dan kini, Kopiko merupakan jenama ketiga terbesar di Filipina.

IKEA, satu jenama global yang tidak perlu diperkenalkan lagi di Malaysia. Hampir setiap dari kita mengenali jenama ini sepertimana kita mengenali jenama McDonald’s dan Bata.

Malah seorang rakan penulis berserta ibubapanya dari Acheh yang pernah datang ke Malaysia setahun yang lalu meminta dibawa ke gedung IKEA di Mutiara Damansara untuk membeli beberapa produknya bagi dibawa pulang ke Acheh.

Begitulah hebatnya penangan IKEA, sebuah jenama perabot dan kelengkapan rumah yang berasal dari Sweden. Bagaimana IKEA yang diasaskan oleh seorang remaja berusia 17 tahun, Ingvar Kamprad, di sebuah kampung kecil pada tahun 1943 berkembang menjadi sebuah jenama global yang mempunyai kehadiran di 44 buah negara dalam tempoh 57 tahun?

Jawapannya adalah dengan melihat kepada strategi perniagaan IKEA yang terangkum di dalam visi, idea perniagaan dan kenyatan kedudukan pasarannya (market positioning statement).

Visi, Idea Perniagaan, Market Positioning Statement

Visi IKEA adalah ‘Untuk membentuk kehidupan seharian yang lebih baik untuk semua orang’. Idea perniagaannya pula adalah ‘Menawarkan pelbagai produk kelengkapan rumah yang praktikal dan direkabentuk dengan elok, pada harga yang rendah agar seberapa ramai orang dapat memilikinya’.

Manakala market positioning statement IKEA menyatakan dengan jelas ‘Rakan anda untuk kehidupan yang lebih baik. Kami melaksanakan bahagian (peranan) kami, anda melaksanakan bahagian anda dan bersama kita menjimatkan wang’.

Visi, idea perniagaan, market positioning statement IKEA menjadi teras komunikasi pemasaran IKEA yang disasarkan untuk membina jenama IKEA dan memberi inspirasi kepada orang ramai untuk datang ke gedungnya.

IKEA menekankan konsep membina hubungan dengan pelanggan dan untuk mencapai tujuan ini, terdapat sembilan mesej utama ditekankan di dalam komunikasi pemasarannya seperti berikut:

Rahsia #1 – Konsep Yang Unik

Konsep IKEA adalah berdasarkan market positioning statementnya yang dinyatakan di atas. ‘Kami melaksanakan bahagian (peranan) kami’ mengfokuskan pada komitmen IKEA pada rekabentuk produk, nilai pelanggan dan penyelesaian yang bijak.

Dengan menggunakan bahan yang tidak mahal, meminimumkan proses pengeluaran, pengedaran serta harga runcit, pelanggan IKEA mendapat faedah dengan berpeluang membeli produknya pada harga yang rendah.

Rahsia #2 – Kepelbagaian Produk

IKEA memastikan terdapat pelbagai produk yang ditawarkan agar dapat menarik perhatian dan agar terdapat produk yang bersesuaian untuk setiap seorang yang datang ke gedungnya.

Barisan produk yang dihasilkan merangkumi kesemua fungsi dalam kediaman sama ada di dapur, bilik tidur, ruang makan, ruang berehat, ruang bekerja malah bilik air. Produk yang dihasilkan adalah moden tetapi tidak bergaya (trendy) agar ianya praktikal untuk kegunaan harian.

Rahsia #3 – Pakar Melengkapi Kediaman

Produk IKEA bukan sahaja perlu menarik perhatian tetapi mempunyai kefungsian (functional) dan membolehkan orang ramai untuk menambah baik kehidupan seharian mereka menerusi penyelesaian yang praktikal kepada masalah yang biasa dihadapi sehari-hari dalam menguruskan kediaman.


IKEA Pelan Membeli Dengan Mudah

Rahsia #4 – Menawarkan Harga Rendah

Bagi IKEA, harga rendah tidak akan mampu menarik perhatian sekiranya pelanggan tidak mendapat apa-apa nilai dari wang yang dibelanjakan.

Justeru, IKEA komited dalam membina hubungan yang rapat dengan pembekal-pembekalnya agar produk yang dihasilkan mereka berkualiti, dihasilkan dengan kaedah pengeluaran yang ekonomikal dan dibeli dalam jumlah yang banyak untuk mengurangkan kos.

Untuk merendahkan lagi kos agar harga kekal rendah, majoriti produk perabot IKEA diceraikan dan dibungkus dengan teknik pembungkusan rata (flat-packed).

Dengan cara ini, lebih banyak produk perabot dapat diangkut dalam satu lori dan ini menurunkan kos pengangkutan dan pemasangan untuk setiap produk (cost per product).

Rahsia #5 – Fungsi & Rekabentuk Menarik
IKEA menekankan faktor kefungsian dalam rekabentuk produknya di mana ianya perlu menarik, praktikal dan mudah digunakan. Produknya tidak mengandungi ciri-ciri yang tidak perlu (tidak ada fungsi), memberi penyelesaian untuk setiap keperluan dalam melengkapi kediaman dan diperbuat dari bahan yang bersesuaian berdasarkan kegunaannya.
Rahsia #6 – Kualiti Yang Tepat

Kualiti produk yang dihasilkan perlu bersesuaian dengan tujuan penggunaan produk tersebut. Sebagai contoh, bagi rak buku IKEA, panel belakang rak buku tersebut akan diperbuat dari bahan yang lebih rendah harganya tapi masih memenuhi tujuannya iaitu melindungi buku dari kotoran dan dari terjatuh ke belakang.
Produk-produk IKEA juga perlu melalui ujian yang ketat dan lasak bagi memastikan ianya mencapai piawai (standard) keselamatan antarabangsa dan sesuatu negara.

Rahsia #7 – Membeli-belah Dengan Mudah
Gedung IKEA menawarkan semuanya di bawah satu bumbung. Pelan susunan (layout plan) gedungnya mempunyai laluan yang luas dan setiap produk disusun berdasarkan tempat kegunaannya di dalam sesebuah kediaman (ruang tamu, dapur dan sebagainya).
Kebanyakkan produknya boleh dibawa pulang serta merta termasuk perabot melainkan stok produk tersebut telah habis. Terdapat pelbagai servis yang ditawarkan oleh IKEA seperti penghantaran dan pemasangan yang boleh dipilih oleh pelanggan.

Untuk membantu pelanggan membuat keputusan pembelian yang tepat dengan mudah pula, IKEA memastikan produk-produknya diperagakan dengan betul, mempunyai gambaran dan spesifikasi produk yang tepat dan mempunyai polisi pemulangan yang mudah.

Konsep Kedai IKEA

Rahsia #8 – Aktiviti Untuk Seisi Keluarga

Peragaan produk di gedung IKEA tidak hanya untuk memberi inspirasi dan idea kepada pelanggan, malah ia diperagkan agar pelanggan boleh memegang, merasai dan menggunakannya. Dengan cara ini, mereka dapat menentukan kesesuaian produk tersebut di kediaman mereka.
Sebagai contoh perabot-perabot ruang tamu IKEA diperagakan agar menyerupai ruang tamu sebenar yang terdapat kediaman yang lengkap dengan sofa, meja, televisyen, rak buku, meja sisi, karpet dan sebagainya.
Untuk kemudahan seisi keluarga pula disediakan kawasan permainan untuk kanak-kanak, surau, penganjuran aktiviti-aktiviti khas dan restoran untuk menjamu selera.

Rahsia #9 – Swedish IKEA

Setiap mesej IKEA di atas berhubung kait dengan Swedish yang merupakan asal-usul jenama IKEA. IKEA mempromosikan gaya Swedish di mana perabot-perabotnya adalah ringan, menyegarkan dan tidak bertujuan untuk bermegah atau menunjuk-nunjuk. Intipati gaya Swedish yang ingin digalakkan adalah kesederhanaan, praktikaliti dan bersahaja (informality).

Kedai Mamak Guna iPad?
(Amaran : Kandungan artikel ini mungkin sensitif bagi sesetengah pihak)
Bagaimana restoran-restoran di Amerika Syarikat menggunakan teknologi iPad untuk meningkatkan mutu servis mereka dan memberi satu pengalaman membeli yang unik kepada pelanggannya?

Chicago Cut Steakhouse di Amerika Syarikat, membeli 40 iPad bagi kegunaan pelanggannya. Dengan kerjasama sebuah syarikat teknologi, restoren itu menghasilkan bilik simpanan wain maya (virtual wine cellar). Ia menyenaraikan lebih 750 jenis wain yang terdapat di restoran itu, lengkap dengan gambar botol-botol di atas rak kayu dan membenarkan pencarian berdasarkan jenis, harga dan di mana wain tersebut dihasilkan.

Pelanggan juga boleh mengakses maklumat mengenai rasa wain tersebut, komposisi kandungannya dan Google Map yang menunjukkan ladang anggur yang menjadi sumber pembuatan wain tersebut.

Apa yang lebih menarik, gambar botol tersebut boleh dipusingkan untuk membaca label belakangnya seolah-olah pelanggan sedang membelek botol tersebut.

Peningkatan jualan

Walaupun pelaburan yang dilakukan besar tetapi semenjak pengenalan iPad menggantikan menu kertas, Chicago Cut Steakhouse telah menyaksikan peningkatan sebanyak 20%. Pihak pengurusan percaya penggunaan iPad adalah salah satu faktor utama peningkatan tersebut kerana penggunaan iPad dilihat sebagai sesuatu yang cool dan selari dengan perkembangan gaya hidup semasa.

Au Bon Pain, sebuah cafe bakeri di Boston pula menggunakan iPad di 6 cawangannya. Sebelum ini, pelanggan perlu mengisi borang pesanan untuk memesan makanan tetapi kini proses tersebut dipermudahkan dengan penggunaan iPad. Pekerja cafe tersebut akan membawa iPad yang mengandungi menu yang ditawarkan dan mengambil pesanan dari pelanggan yang masih merujuk pada menu kertas yang disediakan.

Manakala di kedai burger, 4Food di Manhattan, dengan iPad pelanggan boleh mencipta burger mereka sendiri dan menamakannya! Malah pengguna turut boleh membuat pesanan dan memasukkan maklumat kad kredit untuk membayar pada iPad yang disediakan. Pengurusan 4Food yakin suatu hari kaedah pesanan secara elektronik akan menjadi suatu kebiasaan pada masa akan datang di mana ia bukannya satu lagi pilihan tetapi keperluan.

Lapangan terbang John F. Kennedy di New York pula meletakkan lebih 200 buah Ipad di balai-balai berlepasnya. Melalui menu yang dipaparkan di dalam Ipad tersebut, penumpang yang boleh memesan salad, sandwic dan minuman sementara menunggu penerbangan. Pesanan tersebut akan dihantar oleh pelayan dan penumpang boleh memilih untuk membayar menggunakan iPad atau secara tunai kepada pelayan tersebut.

Membina hubungan dengan pelanggan

TALK Inc., sebuah syarikat yang menghasilkan aplikasi pesanan secara online untuk restoran, berpendapat nilai sebenar yang didapati dari penggunaan iPad adalah pembinaan hubungan dengan pelanggan. Tinjauan (survey) secara digital, pengumpulan alamat emel pelanggan dan penawaran program pelanggan tetap, semuanya boleh dilakukan dengan iPad dan tablet lain yang sama.

Ini akan membolehkan peniaga mengenali pelanggannya dengan lebih mendalam melalui cara yang sebelum ini mustahil dilakukan oleh pelayan restoran. Data-data penting mengenai pelanggan boleh dikumpul peniaga seperti berapa kerap mereka datang, apakah menu kegemaran mereka dan berapa banyak mereka berbelanja. Data-data ini kemudian boleh dianalisa untuk sama ada memperbaiki mutu servis atau merancang strategi promosi yang lebih berkesan.

(Terjemahan/ubahsuai artikel Restaurant Menus on iPad, The Star)


Strategi Bisnes Tony Fernandes Membangunkan AirAsia

Sebagai pembuka tirai 2011, saya memilih untuk menulis mengenai jenama bisnes dari negara kita sendiri yang telah menjadi jenama bertaraf global dalam tempoh kurang dari 9 tahun iaitu syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia.

Pada tahun 2001, syarikat ini bernilai hanya RM1.00, dibebani hutang sebanyak RM40 juta, mempunyai hanya dua kapal terbang terpakai Boeing 737-300, terbang hanya ke satu destinasi, membawa 250,000 penumpang setahun dan mempunyai hanya 250 pekerja.

Namun selepas 9 tahun, AirAsia bernilai hampir RM 4 billion, mencatat keuntungan sebanyak RM549 juta, memiliki lebih 85 pesawat Airbus A320 dan A330, terbang terus melalui lebih 130 laluan perjalanan ke 70 destinasi seluruh dunia, menerbangkan lebih 20 juta orang penumpang setahun dan kini mempunyai lebih dari 8,000 orang pekerja di Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Dan apa yang lebih menarik kini ia menjadi saingan syarikat penerbangan bertaraf antarabangsa utama lain yang telah lama beroperasi seperti Malaysia Airlines Sistem (MAS), Singapore Airlines (SIA) dan Cathay Pacific.

Apakah Resipi Kejayaan Tony Fernandes?

Ketika pengasasnya, Dato’ Seri Tony Fernandes, mengumumkan impiannya untuk melancarkan perkhidmatan penerbangan tambang rendah yang pertama di rantau ini, ramai yang memandang sinis dan tidak yakin dengan impiannya itu.

Tetapi selepas 9 tahun, beliau membuktikan bahawa tiada apa yang mustahil di dunia ini dan apa yang lebih menarik, modul perniagaan perkhidmatan tambang rendah AirAsia menjadi ikutan pesaing-pesaingnya seperti MAS yang menubuhkan Fireflyz, SIA yang menubuhkan Tiger Airways dan Qantas Airways yang menubuhkan Jetstar Airways.

Apakah rahsia kejayaan yang digunapakai oleh Dato’ Seri Tony Fernandes hingga berjaya meletakkan AirAsia di tahapnya sekarang? Adakah semata-mata hanya kerana tambangnya yang murah? Ataupun kerana daya penarik pramugari-pramugarinya yang beruniform merah?

Jawapannnya, tiada rahsia, yang ada hanyalah strategi bisnes yang tepat yang digunakan oleh AirAsia. Strategi bisnes AirAsia bukan sahaja terbatas pada strategi pemasaran dan poduk semata-mata tetapi ia
mencakupi dari semua aspek termasuk pengurusan bisnes.

Para Pekerja Adalah Aset Syarikat

Antaranya pengurusan pasukan kerja yang berkesan. AirAsia menggelarkan pekerja-pekerjanya AllStars kerana bagi AirAsia faktor utama yang menyumbang kepada kejayaannya adalah peranan yang dimainkan oleh pekerja-pekerjanya.

Walau secanggih mana pun pesawat atau sistem pengkomputeran operasi yang digunakan oleh AirAsia ianya tidak akan bermakna apa-apa jika tiada pekerja yang menggerakkannya. Kerana itu AirAsia dengan bangganya menyatakan di dalam laman webnya seperti berikut :

“Our people are our GREATEST ASSET. They MAKE all the DIFFERENCES in the world. Our DRIVING FORCE has always been our people. From our humble beginnings to the present family size of 8,000 people, we stand UNITED and SHARE one common culture.”

Bagi melahirkan pasukan kerja yang berkesan, AirAsia bukan sahaja memberikan latihan yang sewajarnya kepada para pekerjanya malah AirAsia mengambil inisiatif menubuhkan Unit Budaya Korporat yang yang bertanggungjawab dalam menerapkan nilai dan amalan syarikat kepada semua pekerja.

Kos Bagi Setiap Tempat Duduk Hanya RM0.82!

Antara strategi yang lain adalah AirAsia memastikan pengurusan kos efektif. Ini kerana hanya dengan melalui pengurusan kos yang efektif sahaja yang akan membolehkan AirAsia terus menawarkan harga tambang penerbangan yang rendah pada pelanggan-pelanggannya.
 Kecekapan pengurusan AirAsia dalam mengawal kos terbukti dengan pengiktirafannya sebagai penerbangan tambang murah yang mempunyai kos terendah di dunia iaitu USD0.24 (RM0.82) untuk setiap tempat duduk.

Membina Hubungan Dengan Rakyat Malaysia

Salah satu strategi bisnes AirAsia yang unik ialah membina hubungan dengan rakyat Malaysia. Setiap kejayaannya, kecil atau besar, bukan sahaja diraikan tetapi diwar-warkan sama ada di laman web mereka atau dihebahkan melalui media dan dipaparkan sebagai kejayaan rakyat Malaysia bersama bukannya hanya kejayaan AirAsia atau Dato’ Seri Tony Fernandes semata-mata.

Malah di dalam blognya, Dato’ Seri Tony sendiri menyatakan :

‘Sebagai sebuah negara, kita perlu percaya bahawa kita mampu melakukan apa sahaja. Kita mampu menjadi yang terbaik. Anak-anak kita perlu berhenti memandang tinggi kepada ikon dan individu dari negara luar seperti Manchester United, Ferrari dan Steve Jobs. Berhenti menganggap bahawa yang terbaik hanya datang dari luar negara. Kita perlu mula percaya bahawa sebagai rakyat Malaysia kita boleh. Kita boleh bersaing dan menjadi yang terbaik di dunia.’

Bagi mereka, kejayaan ini bukanlah kejayaan peribadi semata tetapi kejayaan yang mesti dikongsi bersama rakyat Malaysia kerana jenama AirAsia merupakan jenama Malaysia.

Impian Yang Dipandang Rendah Kini Terbang Tinggi

Apa yang menarik mengenai strategi-strategi bisnes AirAsia ini ialah ianya bersifat universal. Strategi-strategi tersebut bukan sahaja boleh digunakan oleh bisnes yang bersaiz besar malah juga yang bersaiz kecil dan baru hendak mula bertapak.

Dan dengan membuat rujukan kepada strategi bisnes yang telah terbukti berkesan seperti di atas, ia dapat membantu para pemilik bisnes meminimumkan risiko serta mengelakkan mereka mengulangi kesilapan yang telah dilakukan oleh mereka yang terdahulu terlibat dalam bisnes.

( Artikel ini turut diterbitkan di majalahniaga.com)

Lantik Pengarah Yang Mampu Tambah Nilai

Di dalam perniagaan, bukan sahaja produk/servis anda perlu mempunyai nilai tambah (value added) yang dapat memanfaatkan pelanggan. Malah, anda perlu memastikan pengarah (jika perniagaan anda bertaraf sendirian berhad) yang ingin dilantik dapat memberi nilai tambah kepada pembangunan perniagaan anda.

Antara nilai tambah yang perlu disumbang oleh seseorang pengarah adalah seperti berikut:

1. Memperluaskan jaringan perniagaan anda melalui kenalan atau rakan niaganya
2. Membuka pintu-pintu peluang perniagaan
3. Mempunyai pengalaman perniagaan berkaitan yang dapat membimbing perniagaan anda
4. Mempunyai latar belakang pengurusan perniagaan terutamanya dari segi kewangan dan pemasaran yang mampu memberi nasihat dalam meningkatkan mutu pengurusan syarikat anda

Syarikat sendirian berhad perlu mempunyai minimum dua orang pengarah pada satu-satu masa. Secara idealnya jumlah pengarah yang bersesuaian adalah tidak lebih dari lima orang (termasuk pengerusi). Tetapi jika tiada keperluan mendesak untuk melantik pengarah tambahan atau tiada yang berkelayakan, maka sebaiknya anda kekalkan hanya pada dua orang (termasuk anda), jika tidak ia akan menjadi beban kepada anda pada masa akan datang.


Jadi Kreatif

Kreativiti tidak terhad hanya kepada rekabentuk produk dan sebagainya. Anda juga perlu bersifat kreatif dalam menguruskan perniagaan anda untuk menjadikannya lebih maju, berdaya saing dan kekal lama.

Bagaimana caranya? Pertama, berfikiran terbuka dalam menerima pendapat dan idea orang lain terutama pekerja anda. Jangan terperangkap dengan anggapan hanya idea anda yang terbaik hanya kerana anda yang membangunkan perniagaan tersebut. Ini akan membuat pekerja anda rasa terbantut untuk tutur menyumbang idea dan pendapat mereka.

Kedua, hadiri kursus singkat berkaitan teknik-teknik kreativiti dalam pengurusan untuk mendapat pendedahan menegenai teknik-teknik yang telah terbukti berkesan dan terkini untuk anda terapkan dalam pengurusan perniagaan anda.

Ketiga, jangan takut gagal dengan mencuba idea-idea baru dalam mengurus perniagaan anda.


Hasilkan Produk Yang Pasaran Perlukan

Jangan hasilkan produk kerana anda rasa boleh buat duit dengannya. Tapi hasilkan produk tersebut kerana ia memang diperlukan oleh pasaran. Lakukan kajian terhadap pelanggan yang anda ingin sasarkan. Lakukan penilaian terhadap pasaran yang sedia ada.

Adakah produk tersebut diperlukan? Jika ya, adakah produk itu telah ada saingan dalam pasaran? Sekiranya ada bagaimana jualan produk tersebut? Adakah masih ada peningkatan dalam permintaan dan pengeluaran dalam pasaran? Atau adakah pasaran telah tepu?

Adakalanya, walaupun pasaran telah tepu, anda masih boleh memasuki pasaran dengan strategi yang bersesuaian. Kaji produk-produk yang telah sedia ada, kenalpasti kelebihan dan kelemahan setiap produk dan tambah baik produk tersebut


Pilih Nama Yang Tepat Untuk Produk/Servis

Pilihlah nama yang tepat dan bersesuaian sama ada nama syarikat atau produk perniagaan anda. Nama produklah yang akan menjadi jenama dan menjadi duta memperkenalkan produk anda. Dan nama produk juga adalah perkara pertama yang akan dilihat atau dibaca oleh pelanggan.

Nama produk perlulah mudah diingat, tidak bersifat teknikal, pendek, tidak menyentuh sensitiviti dan sebaiknya mempunyai kaitan dengan produk.

Sekiranya anda mempunyai perancangan untuk memasarkan produk ke luar negara, maka namanya perlu bersifat global iaitu di dalam bahasa Inggeris, agar dapat difahami di mana-mana negara.


Laman Web Perniagaan Yang Berkesan

Melalui laman web, pelbagai akitiviti dan urusan perniagaan yang anda boleh lakukan dengan cepat dan mudah. Anda boleh mempromosi perniagaan anda ke seluruh negara malah ke seluruh dunia dengan kos yang amat-amat efektif.

Apa yang lebih utama, pelanggan boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai perniagaan anda dengan mudah dan cepat tanpa perlu berjumpa anda dan hanya perlu berkomunikasi melalui emel, chat dan sebagainya.

Masukkan maklumat dan gambar berkenaan produk/servis anda di dalam laman web . Pastikan juga laman web anda menyediakan kemudahan pembayaran melalui kredit kad.

Masukkan fungsi forum atau blog bagi membolehkan pelanggan berinteraksi dengan mudah dan secara terus dengan anda.

Akhir sekali, jadikan laman web anda sebagai pusat sehenti (one stop centre) untuk pelanggan-pelanggan anda dimana segala urusan boleh dijalankan hanya melalui sekali ‘klik’.
 
 
Apa Yang Pekerja Mahukan Dari Anda Sebagai Pemimpin

Seorang usahawan juga adalah seorang pemimpin kepada pekerja-pekerjanya dan pengurusan sebuah perniagaan bukan hanya berkisar kepada apa yang anda mahukan dari pekerja-pekerja anda tetapi juga apa yang mereka mahukan dari anda sebagai pemimpin mereka.

Kepercayaan antara satu sama lain. Mereka mahukan anda mempercayai mereka sebagaimana mereka mempercayai anda.

Komunikasi dua-hala antara mereka dan anda. Jadilah pendengar yang baik kepada pekerja anda.

Cabaran dan rasa kebertanggungjawaban dalam pekerjaan. Kongsi bersama mereka visi, misi dan matlamat perniagaan dan berikan mereka kebebasan untuk merencana sendiri pelan tindakan mereka untuk mencapainya.

Pengiktirafan terhadap sumbangan mereka. Walau sekecil mana sumbangan mereka, tunjukkan penghargaan anda walaupun hanya sekadar kata-kata puji-pujian.


Mengurus Diri Sebagai Usahawan

Keberkesanan pengurusan dan kemajuan perniagaan anda amat bergantung kepada keberkesanan anda mengurus diri sendiri sebagai seorang usahawan.

Kita tidak dilahirkan dengan kebolehan untuk membuat segala-galanya. Lantik pekerja untuk menguruskan bahagian yang anda tidak mampu untuk uruskan sendiri.

Jika boleh, dapatkan mentor, seseorang yang lebih berpengalaman dan mampu membimbing anda untuk mengembangkan perniagaan anda ke tahap seterusnya.

Bersikap terbuka terhadap perubahan. Ambil kira setiap pendapat, pandangan malah komen pekerja anda. Jadi pemimpin yang disegani bukan ditakuti.

Sentiasa peka dan nilai diri anda untuk mengenalpasti gaya kepimpinan yang bersesuaian dengan anda dan dapat membantu anda memimpin dengan lebih cekap.

Letakkan diri anda sebagai ketua dan pemimpin yang berkhidmat untuk pekerja dan pelanggan anda.



IKEA, satu jenama global yang tidak perlu diperkenalkan lagi di Malaysia. Hampir setiap dari kita mengenali jenama ini sepertimana kita mengenali jenama McDonald’s dan Bata.

Malah seorang rakan penulis berserta ibubapanya dari Acheh yang pernah datang ke Malaysia setahun yang lalu meminta dibawa ke gedung IKEA di Mutiara Damansara untuk membeli beberapa produknya bagi dibawa pulang ke Acheh.

Begitulah hebatnya penangan IKEA, sebuah jenama perabot dan kelengkapan rumah yang berasal dari Sweden. Bagaimana IKEA yang diasaskan oleh seorang remaja berusia 17 tahun, Ingvar Kamprad, di sebuah kampung kecil pada tahun 1943 berkembang menjadi sebuah jenama global yang mempunyai kehadiran di 44 buah negara dalam tempoh 57 tahun?

Jawapannya adalah dengan melihat kepada strategi perniagaan IKEA yang terangkum di dalam visi, idea perniagaan dan kenyatan kedudukan pasarannya (market positioning statement).

IKEA Pelan Membeli Dengan Mudah

Visi, Idea Perniagaan, Market Positioning Statement

Visi IKEA adalah ‘Untuk membentuk kehidupan seharian yang lebih baik untuk semua orang’. Idea perniagaannya pula adalah ‘Menawarkan pelbagai produk kelengkapan rumah yang praktikal dan direkabentuk dengan elok, pada harga yang rendah agar seberapa ramai orang dapat memilikinya’.

Manakala market positioning statement IKEA menyatakan dengan jelas ‘Rakan anda untuk kehidupan yang lebih baik. Kami melaksanakan bahagian (peranan) kami, anda melaksanakan bahagian anda dan bersama kita menjimatkan wang’.

Visi, idea perniagaan, market positioning statement IKEA menjadi teras komunikasi pemasaran IKEA yang disasarkan untuk membina jenama IKEA dan memberi inspirasi kepada orang ramai untuk datang ke gedungnya.


IKEA menekankan konsep membina hubungan dengan pelanggan dan untuk mencapai tujuan ini, terdapat sembilan mesej utama ditekankan di dalam komunikasi pemasarannya seperti berikut:

Rahsia #1 – Konsep Yang Unik

Konsep IKEA adalah berdasarkan market positioning statementnya yang dinyatakan di atas. ‘Kami melaksanakan bahagian (peranan) kami’ mengfokuskan pada komitmen IKEA pada rekabentuk produk, nilai pelanggan dan penyelesaian yang bijak.


Dengan menggunakan bahan yang tidak mahal, meminimumkan proses pengeluaran, pengedaran serta harga runcit, pelanggan IKEA mendapat faedah dengan berpeluang membeli produknya pada harga yang rendah.


Rahsia #2 – Kepelbagaian Produk

IKEA memastikan terdapat pelbagai produk yang ditawarkan agar dapat menarik perhatian dan agar terdapat produk yang bersesuaian untuk setiap seorang yang datang ke gedungnya.

Barisan produk yang dihasilkan merangkumi kesemua fungsi dalam kediaman sama ada di dapur, bilik tidur, ruang makan, ruang berehat, ruang bekerja malah bilik air. Produk yang dihasilkan adalah moden tetapi tidak bergaya (trendy) agar ianya praktikal untuk kegunaan harian.


Rahsia #3 – Pakar Melengkapi Kediaman

Produk IKEA bukan sahaja perlu menarik perhatian tetapi mempunyai kefungsian (functional) dan membolehkan orang ramai untuk menambah baik kehidupan seharian mereka menerusi penyelesaian yang praktikal kepada masalah yang biasa dihadapi sehari-hari dalam menguruskan kediaman.


Rahsia #4 – Menawarkan Harga Rendah

Bagi IKEA, harga rendah tidak akan mampu menarik perhatian sekiranya pelanggan tidak mendapat apa-apa nilai dari wang yang dibelanjakan.


Justeru, IKEA komited dalam membina hubungan yang rapat dengan pembekal-pembekalnya agar produk yang dihasilkan mereka berkualiti, dihasilkan dengan kaedah pengeluaran yang ekonomikal dan dibeli dalam jumlah yang banyak untuk mengurangkan kos.

Untuk merendahkan lagi kos agar harga kekal rendah, majoriti produk perabot IKEA diceraikan dan dibungkus dengan teknik pembungkusan rata (flat-packed).


Dengan cara ini, lebih banyak produk perabot dapat diangkut dalam satu lori dan ini menurunkan kos pengangkutan dan pemasangan untuk setiap produk (cost per product).



TIPS KEPIMPINAN DARI PADANG BOLA (BAHAGIAN 1)

Kejayaan sesuatu bisnes bukan sahaja bergantung kepada idea dan produk yang hebat, kewangan yang  kukuh dan pemasaran yang berkesan. Apa yang lebih utama adalah kepimpinan yang berkesan.

Pemimpin organisasi adalah umpama kapten kapal yang mengemudi sebuah bahtera. Jika kapten kapal itu tahu ke mana hendak dituju dan bagaimana mengemudi bahtera tersebut maka ia akan sampai ke destinasi dengan selamat. Jika tidak , sama ada bahtera itu akan sesat di lautan atau lebih teruk karam dan terkubur di dasarnya.

Malah dalam buku penulis bertajuk ‘Terbang Tinggi Seperti AirAsia’, salah satu strategi kejayaan AirAsia yang disentuh adalah mengenai kepimpinan yang berkesan.

Kerana itu, kali ini artikel ini akan menyentuh tentang tips kepimpinan dari José Mário dos Santos Félix Mourinho.

Mungkin ramai yang tidak mengenali siapa pemilik nama di atas ini. Tetapi jika disebut Jose Mourinho, mungkin kebanyakkan dari anda mengenalinya, terutama bagi mereka yang meminati sukan bolasepak.

Kepimpinan yang terbuktiJose Mourinho tidak mempunyai bakat dan pengalaman sebagai pemain bolasepak tetapi beliau dikenali sebagai pengurus pasukan bolasepak antarabangsa yang mempunyai kemampuan istimewa di mana setiap kali beliau dilantik melatih sesuatu kelab bolasepak, pasukan itu akan menunjukkan keserasian, mempamerkan pencapaian memberangsangkan dan memenangi pelbagai piala kejuaraan.
Porto, Chelsea dan Inter Milan adalah kelab-kelab bolasepak yang pernah menerima sentuhannya dan merupakan testimoni terhadap percapaian hebatnya. Kini beliau mengemudi kelab Real Madrid yang merupakan kelab termahal di dunia dan baru memenangi Piala Raja Sepanyol pada bulan April 2011.

Ketika bersama Porto, apabila kelab itu berjaya menewaskan pasukan hebat Manchester United, Mourinho mengatakan :

“Kata-kata Ferguson adalah betul. Wang tidak menjamin kejayaan. Saya membuktikannya pada musim perlawanan yang lalu apabila pasukan Porto bimbingan saya menewaskan Manchester United. Ia semua bergantung kepada kepimpinan.”

Semasa bersama Chelsea, beliau berjaya membawa pasukan itu memenangi pelbagai kejuaraan seperti FA Cup dan League Cup. Manakalan pada tahun pertama beliau membimbing kelab Inter Milan, pasukan itu berjaya menjuarai Piala Juara-Juara iaitu kejuaraan yang menemukan kelab-kelab terbaik dunia. Mereka menumpaskan Barcalona, kelab terbaik di dunia.

Apabila beliau meninggalkan kelab Chelsea, bukan sahaja pemain-pemain Chelsea malah ‘lawannya’ iaitu Alex Ferguson, pengurus Manchester United, dan Arsene Wenger, pengurus Arsenal turut bersedih dengan pemergiannya. Malah, Perdana Menteri Britain turut mengakui beliau bersedih dengan keputusan Mourinho meninggalkan Chelsea.
Pilihan warga korporat
Kehebatan Jose Mourinho bukan sahaja diperkatakan di dunia bolasepak, malah gaya kepimpinanannya kini dikaji oleh pakar-pakar pengurusan di Amerika Syarikat.

Dalam satu tinjauan yang pernah dijalankan oleh AOS Research, firma kajian berpusat di Amerika Syarikat, Mourinho merupakan pilihan pertama para pekerja pejabat untuk menjadi bos mereka untuk mengubah suasana dan tempat kerja, mengatasi selebriti dan tokoh lain seperti Richard Branson, Barack Obama, Oprah Winfrey dan Jamie Oliver.

Apakah gaya kepimpinan yang diterap oleh Mourinho yang menyebabkan beliau disayangi pemain, disanjungi peminat, dikagumi lawan dan dikaji pakar-pakar pengurusan?

Terdapat 8 teras kepimpinan Mourinho yang dikenalpasti dan artikel kali ini akan menyentuh 4 daripadanya. Teras-teras seterusnya akan disentuh dalam bahagian kedua artikel akan datang.
1. Kuasa Fokus
Ayah Mourinho merupakan seorang pemain boasepak profesional dan Mourinho juga mempunyai cita-cita yang sama. Namun oleh kerana beliau langsung tidak mempunyai bakat bermain bolasepak beliau bukan sahaja tidak dibenarkan bermain malah berada di padang juga dilarang.

Lantaran itu, beliau berhenti bermain dan memasuki sekolah perniagaan. Tetapi selepas sehari belajar beliau berhenti dan mendaftar untuk kursus sains sukan dan semenjak dari saat itu beliau membuat keputusan untuk menjadi jurulatih bolasepak terunggul dunia dan menfokuskan segala usahanya untuk mencapai cita-citanya.

Di Porto, Chelsea, Inter Milan dan sekarang Real Madrid, pemikiran Mourinho menetapkan beliau fokus pada kemenangan dan apabila kalah, beliau tidak membenarkan perasaan kecewa dan putus asa menguasai pemikirannya.

Setiap pasukan yang dikemudinya akan bangkit semula dengan pantas pada perlawanan seterusnya kerana pemikiran pemimpinnya, Mourinho, fokus hanya pada satu perkara iaitu kemenangan.

Bintang Inter Milan, Diego Milito mengatakan bukanlah satu kebetulan apabila pasukan itu tewas ia akan terus bangkit disebabkan oleh Mourinho.


Mourinho sendiri pernah berkata, “ Saya menyukai pemain yang cintakan kemenangan. Mereka tidak hanya mahu menang dalam masa 90 minit perlawanan, malah setiap hari, di dalam setiap sesi latihan dan di dalam setiap saat dalam hidup mereka. ”

Bukan sahaja Mourinho, malah pemikiran keseluruhan pasukannya fokus untuk mencapai kemenangan.
2. Motivasi, Inspirasi dan Daya Tahan Mourinho mewujudkan ikatan hubungan dengan setiap pemainnya melebihi hubungan antara seorang jurulatih dengan pemain. Beliau rapat dengan pemainnya, mengenali mereka secara peribadi dan dan tahu kekuatan dan kekurangan setiap dari mereka.

Dengan pengetahuan itu, beliau melatih setiap pemainnya dengan cara yang berbeza mengikut kemampuan pemain tersebut. Menurut Ronaldo, pemain Real Madrid, “ Sesi latihan beliau menakjubkan. Ia memang berat tetapi kami tidak merasa penat kerana kami benar-benar merasa motivasi untuk melakukannya. ”

Mourinho membina ikatan seperti ikatan keluarga dalam setiap pasukan yang dilatihnya. Katanya, “ Anda mesti mewujudkan suasana positif dan membuat setiap dari mereka merasa sebahagian dari pasukan. Dalam pasukan ini, mereka yang bekerja di dapur turut merasa sebahagian dari keluarga ini dan juga merasa mereka sebahagian dari kejayaan yang dicapai. Dan saya adalah salah seorang dari keluarga ini. ”
3. Mewujudkan Kepercayaan Untuk Menggerakkan Perubahan Kajian menunjukkan sesuatu pasukan akan menunjukkan pencapaian yang bagus apabila pemimpin mereka juga bertindak sebagai seseorang yang mereka boleh dipercayai. Mourinho merupakan lebih dari sekadar pengurus dan jurulatih, malah dia adalah rakan kepada pemain-pemainnya. Beliau boleh didatangi pada bila-bila masa oleh pemain-pemainnya untuk berbincang walau dalam isu peribadi sekalipun. Kepercayaan yang mereka lihat dalam diri Mourinho ini mendorong mereka untuk memberi yang terbaik untuk jurulatih tersebut.

Kerana itu, pada majlis perpisahan bersama Chelsea, setiap orang dalam pasukan Chelsea menangis. Beliau bukan sahaja mengenali pemainnya tetapi juga isteri-isteri serta anak-anak mereka dan menyebut nama mereka satu persatu semasa tiga jam majlis perpisahan tersebut.